Nacházíte se v: Informace - Odblokace skútru

Odblokace

Odblokace skútru je docela rozsáhlé téma, vzhledem k tomu, že DJ 50 S je čtyřtakt a ty na vylepšení výkonu nejsou zrovna tím nejlepším, oproti dvoutaktním skútrům, jak se dočtete i na internetu, musím Vás uklidnit, že se odblokace Vašeho DJ 50 S vyplatí a rozdíly budou znatelné.

Z výroby je skútr blokován, tak aby odpovídal konstrukční rychlosti v technickém průkazu, tedy na cca 45 km/h.

Dle radaru, jezdí tento skútr zablokovaný 43 km/h na rovině.

Většina lidí si skútry, většinou hlavně padesátky, které jsou kvůli zákonu blokovány, odblokovávají.

Pokud si chcete odblokovat i Váš skútr počkejte alespoň do Vašich prvních cca 1000 km, než se trochu zajede.

Tento skútr je blokován hlavně ve variátoru. Pro odblokaci je nutné vyměnit čep, na tom originálním je totiž kroužek, potom je dobré koupit i nový variátor (například od Naraku nebo Malossi), který má jiné poměry převodů, než originální. Poslední dvě věci, kde je skútr blokován je CDI, tj. řídící jednotka motoru, která je zablokována na určité otáčky a nedovolí motoru vyšší. Dále zbývá už jen hlavní tryska v karburátoru, kterou je dobré vyměnit za větší.

Teď se vrhneme na doporučení a popis jednotlivých součástek.

Variátor „V pohonu skútru variátor nahrazuje řetěz nebo kardanovu hřídel, potřebnou u běžných typů motocyklů pro přenos točivého momentu na zadní kolo.“ (citováno z wikipedie.cz)

Je to tedy něco jako převodovka v autě, na kole… Popis toho, jak variátor funguje je zde.

Doporučím tři variátory:

·  Naraku Standard – používá se prý jako náhrada za originál, je dodáván se 7.5 gramovými válečky.
Naraku variátor Zkušenosti s tímto variátorem: Tento variátor mám já, pokud ho mám srovnávat s originálním Kymco variátorem, tak musím říct, že kopce a akcelerace je jiná káva.

Vlastním blokované CDI, takže to mě ještě limituje, pokud Vás zajímá maximální rychlost na radaru, tak tu mám 51 km/h na rovině.

Cena: cca 700 Kč (bez čepu), koupit ho můžete zde

Naraku Sport – sportovní variátor, který obsahuje i čep a 6 gramové válečky

Naraku sport variátor

Cena:  cca 1100 Kč, koupit ho můžete zde

·  Malossi Multivar – tento variátor se prodává i speciálně konstruovaný pro Kymco 4 – takty 50 ccm. Přinese velmi dobrý výkon a zvýší maximální rychlost. Dodává se i s novou kontrastní pružinou, 6 gramovými válečky a neblokovaným čepem variátoru.

Malossi variátor

Cena: cca 1 500 Kč, koupit ho můžete zde

Zkušenosti s tímto variátorem: Mají ho majitelé Agility – 4 takt 50 ccm a doporučují ho.

V kombinaci s odblokovaným CDI jsou schopné jejich Agilitky jet až 60 km/h na rovině (údaje měřeny dle GPS).

Úplným základem pro odblokaci je čep, jak jsem již psal. Ten můžete koupit samotný, nicméně pokud se budete pouštět do odblokace, doporučuji vyměnit minimálně čep a variátor. Sám jsem měl chvíli vyměněný jen čep a originální Kymco variátor. Maximální rychlost se na rovině pohybovalo okolo 49 km/h dle radaru. Nicméně akcelerace a kopce byly docela bídou.

čep ve variátoru


Samotný čep:

Například od Naraku

Cena: cca 384 Kč, koupit ho můžete zde

Popsal jsem tedy variátor a nějaké Vám doporučil.

Teď se vrhneme na CDI, to bude stručnější.

CDI je elektrotechnická součástka (řídící jednotka motoru). Originální CDI je blokováno na určité otáčky a na těch skončí, vyšší motoru nepovolí. Pokud tedy vyměníte samotný variátor (resp. jen čep), skútr nebude mít o moc vyšší maximální rychlost. CDI lze vyměnit za neblokované, které dovolí motoru vyšší otáčky. Tím se Vám tedy zvýší maximální rychlost.

CDI je v Kymco DJ 50 S – 8 pinové, nalezneme ho pod krytem, kde se nachází baterie.

·  CDI jednotka Naraku – 8 pinová, závodní CDI, které nemá žádné omezení otáček

CDI jednotka

Cena: cca 1 540 Kč, koupit ho můžete zde

Pokud provedete kompletní odblokaci, tedy nový čep, variátor (většinou je nový čep i součástí nového variátoru) a CDI, je dobré vyměnit i hlavní trysku v karburátoru.

Originál je tam velikost 80, po odblokaci se doporučuje vyměnit za velikost 82.

hlavní tryska

Závit hlavní trysky je M5, tryska stojí pár korun (ceny se pohybují od 50 Kč) a zajistí větší přísun paliva.

Hlavní tryska velikosti 82, koupit ji lze zde (49 Kč)

Jsme u konce a tak rád sdělím nějaké výsledky přímo od majitelů, ať už DJ 50 S nebo Agilit 50 – 4 takt.

Výsledky odblokace:

– Svého DJ 50 S nemám zatím odblokovaného úplně kompletně.

Mám samozřejmě neblokovaný čep, dále nový variátor Naraku Standard (7.5 gramové válečky) popsán je výše. CDI mám originální, tedy zablokované. Vyměnil jsem i hlavní trysku v karburátoru, i když to asi není nutné s originálním CDI.

Maximální rychlost na rovině je 51 km/h (měřeno radarem).

Veliký nárůst výkonu přišel do kopce, rychlost napsat ale nemohu, jelikož ta je odvozena až dle stoupání a to je většinou vždy jiné.

Z kopce by se ze skútru dalo vytáhnout dost, ale blokuje mě CDI, z nějakého velkého se na tachometru ukáže 70 km/h, takže reálných okolo 60 km/h.

Mulah (majitel Kymco  Agility 4T) – Variátor Naraku HS sport – 60 km/h po rovině, CDI blokované. Z kopce jsem to vytáhl na 70 km/h vše podle radaru u nás ve městě. Na budíku Agilitky bylo cca o 10 km/h víc.
Válečky jsou tam domácí výroby 7.46g, modrá kontrastka čínského původu (plus  1000.ot) a na rozběhový spojce jsou žluté pérka.

Děkuji Mulahovi za sdělení jeho poznatků.

Popsal jsem zde, co je blokováno a co lze dokoupit, podrobnější informace jsou popsány na webu Scootland, odkážu Vás tedy na ně.

Jak funguje variátor

Restrikce

Tuning čtyřtaktu

Tuning a záruka

Záruka po odblokaci? Jak je to se zárukou říct nemohu, protože můj DJ 50 S v záruce není.

Nicméně jsem četl, že někomu to udělali v odborném Kymco servisu, když tam dal skútr na 500 km garanční prohlídku, takže záruka by měla být platná, určitě pokud si to necháte udělat v odborném Kymco servisu.

Pokud si nejste jisti, prakticky nejobtížnější část je výměna variátoru, doporučuji nechat to na odborném servise.

CDI je vyměnit naprosto primitivní a hlavní tryska je akorát o demontáži karburátoru, odendání krytu plovákové komory a potom o vymontování staré trysky a zamontování nové trysky, pak už zbývá jen namontovat karburátor zpět.

Pokud máte nějaké dotazy, rady atp. napište do Návštěvní knihy, pokud to bude v mých silách, rád Vám odpovím.

 
Vytvořil Jan Vaněk © 2012